Przejdź to głównej części strony

Zasady ładu korporacyjnego i informacje wymagane prawem

Informacje wymagane prawem

 
  • Realizując obowiązek wynikający z art. 35 ust. 1a ustawy o obligacjach, PKO Bank Hipoteczny SA przekazuje informację o prognozie kształtowania się zobowiązań finansowych banku:

     
    • Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) opublikowała tzw. Mapę Drogową, która opisuje, jak wskaźnik POLSTR zastąpi wskaźniki referencyjne WIBOR i WIBID. Reforma wskaźników referencyjnych zostanie wprowadzona do końca 2027 r.
    • Co to oznacza?

    1 stycznia 2028 r. zostaną wycofane wskaźniki WIBOR i WIBID - szczegóły znajdziesz na stronie KNF i GPW Benchmark.

    • Narodowa Grupa Robocza (NGR):
    • Powstała ze względu na reformę wskaźników referencyjnych
    • Ma zapewnić wiarygodność i uczciwość przy opracowaniu i stosowaniu nowego wskaźnika
    • W jej skład wchodzą, m.in.: przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) i banków

    Banki mogą stosować wskaźnik referencyjny WIRON do określania stóp oprocentowania kredytów konsumenckich i hipotecznych – według komunikatu KNF z 13 lutego 2023 r.

    Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi prac Narodowej Grupy Roboczej i reformy wskaźników referencyjnych.

    • Pytania i odpowiedzi
    1. Czym jest Mapa Drogowa?

    Mapa Drogowa zawiera harmonogram prac związanych ze zmianą wskaźników – według niej reforma w Polsce ma zostać zrealizowana do końca 2027 r.

     

    1. Czym jest wskaźnik referencyjny?

    Wskaźnik referencyjny to indeks (wartość liczbowa) wykorzystywany do ustalania oprocentowania zmiennego, z tytułu:

    • umowy finansowej (np. kredytu hipotecznego)
    • instrumentu finansowego (np. instrumentu pochodnego na stopę procentową)
    • pomiaru wyniku funduszu inwestycyjnego

    Na podstawie wskaźników referencyjnych:

    • banki wyznaczają oprocentowanie kredytów, lokat, produktów strukturyzowanych, papierów dłużnych i innych instrumentów finansowych
    • strony umów mogą określać swoje wzajemne zobowiązania i rozliczać transakcje

    Wskaźnikami referencyjnymi stosowanymi na polskim rynku są m.in. wskaźniki WIBOR, WIBID, WIRON, EURIBOR. 

     

    1. Kto i jak wyznacza wskaźnik referencyjny WIRON?

    Wskaźnik referencyjny WIRON jest opracowywany przez GPW Benchmark (administratora wskaźników referencyjnych w rozumieniu Rozporządzenia BMR) na podstawie zezwolenia udzielonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Administrator wyznacza wskaźnik na podstawie danych o transakcjach depozytowych.

    Indeksy składane WIRON 1M Stopa Składana, WIRON 3M Stopa Składana i WIRON 6M Stopa Składana to stopy procentowe, które w uproszczeniu są obliczane metodą procentu składanego z wartości wskaźnika WIRON w poszczególnych dniach roboczych w określonym czasie.

    Zadaniem GPW Benchmark jest zapewnienie, że:

    • dany wskaźnik referencyjny dokładnie opisuje sytuację ekonomiczną
    • dane, na podstawie których oblicza się wskaźnik są kompletne i rzetelne

    Szczegóły wyznaczania wskaźnika referencyjnego znajdują się na stronie GPW Benchmark w zakładce Indeksy transakcyjne > Dokumentacja.

     

    1. Czym różnią się wskaźniki WIBOR i WIRON?
    • Na WIBOR składają się min. oczekiwania i przewidywania rynkowe, co do kształtowania się w przyszłości stóp procentowych
    • WIRON oblicza się na podstawie już zawartych transakcji depozytowych overnight na określonym rynku

    Wskaźnik WIRON i jego indeksy składane nie reagują tak samo na zmiany i przewidywania wysokości stóp procentowych jak wskaźnik WIBOR.  WIRON opierając się na danych historycznych reaguje wolniej na wzrost lub spadek wysokości stóp procentowych niż WIBOR. WIBOR odzwierciedla bowiem prognozy dotyczące przyszłych stóp procentowych banku centralnego.

     

    1. Jak WIBOR zmieni się na WIRON w bieżących umowach?

    WIBOR zmieni się na WIRON zgodnie z warunkami umowy lub na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów. O ewentualnych zmianach będziemy Cię informować na bieżąco.

     

    1. Gdzie sprawdzę stawkę WIRON?
    • Dzienne wyliczenia dostępne są na stronie głównej GPW Benchmark
    • Statystyki i link do danych historycznych – dostępne są na stronie GPW Benchmark w zakładce Indeksy transakcyjne > Wartości i statystyki

     

    1. Czy zmiana wskaźnika wpłynie na wysokość raty mojego kredytu?
    • To zależy od wysokości wskaźników referencyjnych w chwili, gdy WIRON zastąpi WIBOR.
    • Zastosowanie wskaźnika WIRON w miejsce wskaźnika WIBOR może obniżyć lub podwyższyć oprocentowanie i tym samym zwiększyć koszt kredytu.

    Nie mamy wpływu na kształtowanie się wysokości wskaźników.

    Informacje o tym co to jest i jak działa wskaźnik referencyjny

     

    Więcej na stronie KNF

    Więcej na stronie GPW Benchmark

     
  • POLITYKA INFORMACYJNA PKO BANKU HIPOTECZNEGO S.A. W ZAKRESIE KONTAKTÓW Z INWESTORAMI, KLIENTAMI oraz MEDIAMI

     

    I. POSTANOWIENIA OGÓLNE 

    § 1.

    Zasady polityki informacyjnej zwane dalej „Zasadami” dotyczą prowadzenia przez PKO Bank Hipoteczny S.A. („Bank”) komunikacji z inwestorami, klientami i mediami, w szczególności określają zakres oraz sposób prowadzenia komunikacji, w tym kanały komunikacji oraz kompetencje w ramach działań informacyjnych.

    II. DEFINICJE 

    § 2.

    Użyte w Zasadach określenia oznaczają:

    1. inwestor – podmiot obejmujący, nabywający, a także zainteresowany objęciem lub nabyciem, na rynku pierwotnym lub wtórnym papierów wartościowych emitowanych przez Bank,
    2. klient – osoba, o której mowa w art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, która korzysta lub korzystała z produktów Banku lub zainteresowana nabyciem takich produktów,
    3. media – instytucje i firmy rozpowszechniające informacje dla odbiorcy masowego, w tym: agencje informacyjne, wydawnictwa prasowe, stacje radiowe i telewizyjne, redakcje portali internetowych, media społecznościowe.
    4. raporty bieżące - publikowane przez Bank informacje, sporządzone w formie i zakresie określonym w Rozporządzeniu w sprawie informacji bieżących i okresowych,
    5. raporty okresowe – publikowane przez Bank informacje, sporządzane w formie i zakresie określonym w Rozporządzeniu w sprawie informacji bieżących i okresowych,
    6. Zasady Ładu Korporacyjnego - dokument „Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych” przyjęty Uchwałą Komisji Nadzoru Finansowego nr 2018/2014 z dnia 22 lipca 2014 r.,
    7. Rozporządzenie w sprawie informacji bieżących i okresowych – rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim,
    8. Rozporządzenie MAR – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014
      z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE oraz standardy techniczne.
    9. Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi - ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi z późn. zm.,
    10. Ustawa o ofercie publicznej - ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego sytemu obrotu oraz o spółkach publicznych z późn. zm.,
    11. Wytyczne ESMA – Wytyczne Europejskiej Komisji Papierów Wartościowych dotyczące Rozporządzenia MAR.
    12. ESPI – Elektroniczny System Przekazywania Informacji służący do publikowania przez emitentów Głównego Rynku GPW raportów dotyczących informacji poufnych, zawiadomień o opóźnieniu informacji poufnej, a także raportów bieżących i okresowych.
    13. Kodeks Etyki PKO Banku Hipotecznego S.A. – Spółki Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A. - Kodeks Etyki jest zbiorem najważniejszych wartości, zasad, norm postępowania i postaw etycznych określających sposób kształtowania wzajemnych relacji pomiędzy pracownikami Banku oraz osobami wykonującymi czynności na rzecz Banku, na podstawie umowy cywilnoprawnej albo na podstawie innego stosunku prawnego. Przyjęty Uchwałą nr 94/2021 Rady Nadzorczej PKO Banku Hipotecznego S.A. z dnia 17 grudnia 2021 r.

     III. KOMUNIKACJA BANKU Z INWESTORAMI, KLIENTAMI ORAZ MEDIAMI 

    § 3.

    1. Działalność informacyjna Banku prowadzona w odniesieniu do inwestorów, klientów oraz mediów, stanowi ważny element szeroko rozumianej komunikacji zewnętrznej Banku.
    2. Polityka informacyjna ma za zadanie:
      1. zapewnienie efektywnej komunikacji Banku z zewnętrznymi odbiorcami,
      2. kształtowanie pożądanych relacji z inwestorami, klientami, a także z mediami,
      3. zapewnienie równego dostępu do informacji,
      4. przekazywanie informacji aktualnych, precyzyjnych i zrozumiałych dla docelowego odbiorcy,
      5. budowanie pozytywnego wizerunku Banku jako uczciwej i rzetelnej instytucji.
    3. Nadrzędnym celem Banku w zakresie podejmowania działań informacyjnych jest zagwarantowanie wysokich standardów komunikacji, wyrażających się przejrzystością, rzetelnością i terminowością, z poszanowaniem zasad równego dostępu do informacji o Banku dla klientów, inwestorów oraz mediów, nie stosując preferencji w stosunku do któregokolwiek z nich.

    IV. ODPOWIEDZIALNOŚĆ W ZAKRESIE REALIZACJI DZIAŁALNOŚCI

    INFORMACYJNEJ WOBEC INWESTORÓW

    § 4.

    1. Działalność informacyjna Banku wobec inwestorów ma za zadanie przekazywanie informacji o prowadzonej przez Bank działalności, w szczególności w sposób pozwalający na ocenę sytuacji finansowej Banku.
    2. Obowiązki informacyjne Banku jako emitenta papierów wartościowych realizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności:
      1. Ustawą o ofercie publicznej,
      2. Rozporządzeniem w sprawie informacji bieżących i okresowych,
      3. Rozporządzeniem MAR,
      4. Wytycznymi ESMA. 
    3. Działalność informacyjna Banku uwzględnia również postanowienia Zasad Ładu Korporacyjnego oraz Kodeksu Etyki PKO Banku Hipotecznego S.A. 


    § 5. 

    Za realizację polityki informacyjnej Banku w stosunku do inwestorów odpowiada Dyrektor Biura Skarbu, a osoba zatrudniona w Banku na Stanowisku ds. Komunikacji i IR realizuje zadania określone w niniejszej regulacji.

    VI. KOMUNIKACJA Z INWESTORAMI  

    § 6. 

    1. Działalność informacyjna Banku w stosunku do inwestorów jest realizowana w  szczególności poprzez:
      1. stronę internetową Banku, na której jest zamieszczony serwis relacji inwestorskich,
      2. przekazywanie informacji za pośrednictwem elektronicznego systemu przekazywania informacji Komisji Nadzoru Finansowego (ESPI),
      3. przekazywanie informacji, wyjaśnień i komentarzy dotyczących bieżącej działalności Banku, w tym wyników finansowych i działalności biznesowej,
      4. spotkania przedstawicieli Banku z inwestorami,
      5. udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane pisemnie, drogą elektroniczną lub telefonicznie.
    2. Publikacja  raportów okresowych następuje zgodnie z właściwymi przepisami prawa, w ramach harmonogramu znajdującego się w raporcie bieżącym dostępnym na stronie internetowej banku.
    3. Publikacja raportów bieżących następuje niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia powodującego powstanie obowiązku raportowego lub powzięcia o nim informacji przez Bank, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w obowiązujących przepisach.
    4. Publikacja raportów zawierających informacje poufne w rozumieniu Rozporządzenia MAR, następuje niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia powodującego powstanie obowiązku raportowego z wyłączeniem sytuacji, w których na podstawie przepisów prawa, informacja o zdarzeniu przekazywana jest w terminie późniejszym niż wystąpienie zdarzenia. 

    § 7.

    1. Strona internetowa relacji inwestorskich Banku dostępna jest pod adresem:
      www.pkobh.pl/relacje-inwestorskie/
    2. Na stronie internetowej relacji inwestorskich Banku publikowane są podstawowe informacje o Banku, w tym w szczególności dokumenty korporacyjne Banku, a także sprawozdania finansowe. Witryna relacji inwestorskich jest aktualizowania niezwłocznie i regularnie w związku z zaistniałymi zdarzeniami mającymi wpływ na treść lub zakres publikowanych informacji oraz obowiązkami informacyjnymi.
    3. Inwestorzy mogą kontaktować się z Bankiem w następujący sposób:
             a. w formie elektronicznej na adres wskazany na stronie internetowej: ir.pko.bh@pkobh.pl 
             b. telefonicznie na numer telefonu: +48 22 521 57 50. 
    4. Odpowiedzi na pytania inwestorów zostaną udzielone uwzględniając ograniczenia co do zakresu i okresu przekazywanych informacji wynikających z obowiązujących przepisów prawa. Odpowiedzi na pytania inwestorów udzielane są niezwłocznie po ich otrzymaniu.

     § 8. 

    1. Przy prowadzeniu działań informacyjnych skierowanych do inwestorów Bank zapewnia:
             a. rzetelną i przejrzystą informację o Banku,
             b. równy dostęp do informacji,
             c. porównywalność danych – Bank stosuje w swojej sprawozdawczości przepisy Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) oraz Jednolity Elektroniczny Format Raportowania ESEF.

    VII. KOMUNIKACJA Z KLIENTAMI 

    § 9.

    1. Komunikacja z klientami dotyczy:
      1. informowania klientów o ofercie produktowej Banku,
      2. przekazywania informacji o posiadanych przez klienta produktach,
      3. udzielania odpowiedzi i wyjaśnień na zgłoszenia klientów składane w formie wniosków, reklamacji i odwołań.
    2. Informację o ofercie produktowej Banku, klient może uzyskać poprzez infolinię PKO Banku Polskiego S.A, w placówkach PKO Banku Polskiego S.A. oraz w informacjach zawartych na stronie internetowej PKO Banku Hipotecznego www.pkobh.pl/kredyty-hipoteczne_7/

    § 10.

    1. W zakresie reklamacji polityka informacyjna ma na celu zapewnienie powszechnego dostępu doinformacji dotyczących zasad składania i rozpatrywania reklamacji i odwołań, które udostępnione są na stronie www.pkobh.pl/zglaszanie-reklamacji/

    VIII. KOMUNIKACJA Z MEDIAMI 

    § 11. 

    1. Bank prowadzi przejrzystą i spójną politykę informacyjną wobec mediów. 
    2. Za realizację polityki informacyjnej w zakresie komunikacji z mediami odpowiada Dyrektor Biura Skarbu, a osoba zatrudniona w Banku na Stanowisku ds. Komunikacji i IR realizuje zadania określone w niniejszej regulacji.
    3. Podstawową zasadą udzielania mediom informacji jest zapewnienie równego dostępu do rzetelnej i aktualnej informacji o Banku.

    § 12.

    1. W imieniu Banku mogą wypowiadać się:
      1. Członkowie Zarządu Banku,
      2. przedstawiciele Rady Nadzorczej,
      3. Dyrektor Biura Skarbu
      4. inni pracownicy Banku po uzyskaniu zgody Członka Zarządu Banku nadzorującego obszar komunikacji lub Prezesa Zarządu.
    2. Informacje na temat Banku mogą być przekazywane mediom:
      1. za pośrednictwem poczty elektronicznej,
      2. podczas bezpośrednich spotkań,
      3. telefonicznie,
      4. za pośrednictwem mediów społecznościowych.
    3. Informacje o bieżących, ważnych dla Banku, wydarzeniach są przekazywane mediom w formie informacji prasowej rozsyłanej pocztą elektroniczną do redakcji zajmujących się tematyką związaną z działalnością prowadzoną przez Bank, a także publikowane na stronie internetowej Banku w sekcji „Aktualności”.
    4. Informacje prasowe publikowane są w języku polskim i języku angielskim.
    5. Przedstawiciele mediów mogą kontaktować się z osoba zatrudniona w Banku na Stanowisku ds. Komunikacji i IR w następujący sposób:
      1. w formie pisemnej pod adresem: PKOBH.komunikacja@pkobh.pl
      2. telefonicznie na numer: +48 22 521 57 50.
    6. Kontakt dla mediów zamieszczony jest na stronie Centrum Prasowego Grupy PKO Banku Polskiego S.A. pod adresem: https://media.pkobp.pl/69059-kontakt-dla-mediow
     
  • Obowiązująca w banku polityka wynagradzania jest prezentowana w sprawozdaniu Zarządu banku z działalności PKO Banku Hipotecznego w rozdziale „Zarządzanie zasobami ludzkimi”. Zgodnie z treścią wydanych przez KNF Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych, które obowiązują w PKO Banku Hipotecznym, Rada Nadzorcza co roku dokonuje oceny stosowanej w spółce polityki wynagradzania, a efekty tej oceny zostają przedstawione Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu.

     
  • Zgodnie z treścią uchwały Rady Nadzorczej Banku w sprawie polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania sprawozdań finansowych PKO Banku Hipotecznego SA, bank stosuje następującą politykę:

    1. Maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń badań ustawowych przeprowadzanych przez tę samą firmę audytorską lub firmę audytorską powiązaną z tą firmą audytorską lub jakiegokolwiek członka sieci działającej na terenie Unii Europejskiej, do której należą te firmy audytorskie, wynosi 10 lat obrotowych objętych badaniem. Maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, może ulec przedłużeniu o dwa lata, do maksymalnie 12 lat obrotowych objętym badaniem, na podstawie zgody Komisji Nadzoru Finansowego w przypadku równoczesnego zatrudnienia więcej niż jednej firmy audytorskiej w formule audytu wspólnego, pod warunkiem, że wynikiem badania ustawowego jest wspólne sprawozdanie z badania.
    2. Umowę na badanie sprawozdań finansowych zawiera się na okres objęty badaniem nie krótszy niż 2 lata obrotowe, a maksymalnie na okres 3 lat obrotowych, z możliwością przedłużenia na kolejny okres objęty badaniem, wynoszący co najmniej dwa lata obrotowe.
    3. Po upływie maksymalnego czasu nieprzerwanego trwania zleceń, o którym mowa w punkcie 1, firma audytorska może ponownie wykonywać czynności badania ustawowego sprawozdań finansowych po upływie co najmniej 4 lat od zakończenia poprzedniego badania sprawozdań finansowych Banku.
    4. Kluczowy biegły rewident nie może przeprowadzać badania ustawowego sprawozdań finansowych za okres dłuższy niż 5 lat obrotowych objętych badaniem.
    5. Kluczowy biegły rewident może ponownie przeprowadzać badanie ustawowe sprawozdań finansowych po upływie co najmniej 3 lat od zakończenia ostatniego badania ustawowego sprawozdań finansowych Banku.
     
  • Zapoznaj się z informacjami o dostępności usługi, którą oferujemy lub świadczymy konsumentom, a która jest objęta ustawą z 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.

    Pobierz plik
     
  • § 1.

    Polityka informacyjna

    1. Polityka informacyjna PKO Banku Hipotecznego S.A. w zakresie adekwatności kapitałowej oraz innych informacji podlegających ogłaszaniu, zwana dalej „Polityką”, określa zakres, częstotliwość, miejsce i formę publikacji, a także sposób zatwierdzania i weryfikacji informacji dotyczących adekwatności kapitałowej oraz informacji podlegających ogłaszaniu określonych w CRR, Prawie bankowym oraz Rekomendacjach H, M, P, R oraz Z Komisji Nadzoru Finansowego.

    2. Polityka informacyjna PKO Banku Hipotecznego S.A. ma na celu budowanie przejrzystych relacji z inwestorami oraz klientami.

    3. Użyte w Polityce określenia oznaczają:

    1) Bank – PKO Bank Hipoteczny Spółka Akcyjna,

    2) CRR – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE. L.176.1 z 27.6.2013, z późn. zm.),

    3) Podmiot dominujący – Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna,

    4) Polityka wynagradzania Banku - Polityka wynagradzania PKO Banku Hipotecznego S.A.,

    5) Prawo bankowe – ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz.U. 2020 poz. 1896 z późn. zm.),

    6) Rekomendacja H – Rekomendacja H Komisji Nadzoru Finansowego dotycząca systemu kontroli wewnętrznej w bankach,

    7) Rekomendacja M – Rekomendacja M Komisji Nadzoru Finansowego dotycząca zarządzania ryzykiem operacyjnym w bankach,

    8) Rekomendacja P – Rekomendacja P Komisji Nadzoru Finansowego dotycząca zarządzania ryzykiem płynności finansowej banków,

    9) Rekomendacja R – Rekomendacja R Komisji Nadzoru Finansowego dotycząca zasad klasyfikacji ekspozycji kredytowych, szacowania i ujmowania oczekiwanych strat kredytowych oraz zarządzania ryzykiem kredytowym,

    10) Rekomendacja Z – Rekomendacja Z Komisji Nadzoru Finansowego dotycząca zasad ładu wewnętrznego w bankach.

    4. Politykę publikuje się na stronie internetowej Banku (www.pkobh.pl).

    § 2.

    Ujawnienia w ujęciu skonsolidowanym

    1. Bank, działając w Grupie Kapitałowej Powszechnej Kasy Oszczędności Banku Polskiego Spółki Akcyjnej, dostarcza informacje Podmiotowi dominującemu w celu ujęcia ich w danych skonsolidowanych.

    2. Szczegółowy zakres dostarczanych informacji określają „Zasady polityki informacyjnej PKO Banku Polskiego SA w zakresie adekwatności kapitałowej oraz innych informacji podlegających ogłaszaniu”, zwane dalej „Zasadami” publikowane na stronie internetowej Podmiotu dominującego (www.pkobp.pl).

    3. Ujawnienia w ujęciu skonsolidowanym publikowane są na stronie internetowej Podmiotu dominującego w raporcie „Adekwatność kapitałowa oraz inne informacje podlegające ogłaszaniu Grupy Kapitałowej Powszechnej Kasy Oszczędności Banku Polskiego Spółki Akcyjnej” zwanym dalej „Raportem”.

    4. Raport, o którym mowa w ust. 3, publikowany jest z częstotliwością zdefiniowaną w Zasadach, w języku polskim i angielskim.

    § 3.

     Ujawnienia w ujęciu jednostkowym

    1. Zgodnie z art. 6 CRR Bank nie jest zobowiązany do ujawniania informacji zgodnie z częścią ósmą CRR. Uwzględniając skalę oraz specyfikę działalności Banku, Bank publikuje w sprawozdaniu finansowym oraz sprawozdaniu Zarządu z działalności Banku informacje istotne dla oceny jego działalności  w szczególności informacje w zakresie:

    1) celów i strategii w zakresie zarządzania ryzykiem,

    2) funduszy własnych dla potrzeb adekwatności kapitałowej,

    3) buforów kapitałowych,

    4) dźwigni finansowej,

    5) wymogów kapitałowych,

    6) korekt z tytułu ryzyka kredytowego,

    7) stosowanych technik ograniczania ryzyka kredytowego,

    8) polityki wynagradzania Banku, zgodnie z Rekomendacją Z,

    9) głównych postanowień Zasad zarządzania konfliktami interesów zgodnie z Rekomendacją Z,

    10) wymogów, o których mowa w  art. 111a ustawy Prawo bankowe oraz w Rekomendacji H,

    11) ryzyka operacyjnego, zgodnie z Rekomendacją M,

    12) ryzyka kredytowego oraz informacji w zakresie utraty wartości aktywów finansowych zgodnie z Rekomendacją R oraz z MSSF 9,

    13) systemu zarządzania ryzykiem płynności oraz pozycji płynności, zgodnie z Rekomendacją P,

    14) wpływu wdrożenia Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 9 (MSSF 9) na adekwatność kapitałową.

    2. Informacje, o których mowa w ust. 1 są publikowane na stronie internetowej Banku (www.pkobh.pl)
    w zakładce Raporty (Raporty okresowe), w języku polskim i angielskim.

    3. Pełny zakres informacji, o których mowa w ust. 1, Bank ogłasza w cyklu rocznym, według stanu na31 grudnia każdego roku.

    4. W cyklach półrocznych, według stanu na, 30 czerwca, publikowane są zmiany w zakresie informacji, o których mowa w ust. 3.

    § 4.

    Ograniczenia w zakresie ujawnianych informacji

    1. Na podstawie Polityki Bank ujawnia informacje z wyjątkiem:

    1) informacji nieistotnych, zastrzeżonych lub poufnych zgodnie z art. 432 ust. 1 i 2 CRR,

    2) informacji o zdarzeniach operacyjnych, które mogłyby zagrażać bieżącemu bezpieczeństwu procesów operacyjnych Banku lub które mogą mieć niekorzystny wpływ na pozycję rynkową Banku, co w konsekwencji może skutkować m.in. wzrostem ryzyka reputacji,

    3) informacji objętych tajemnicą prawnie chronioną.

    2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Bank ujawnia informacje o tych zdarzeniach po ustaniu przesłanek uniemożliwiających ich ujawnienie.

    § 5.

    Zasady zatwierdzania i weryfikacji ujawnianych informacji

    1. Ujawniane informacje podlegają weryfikacji w ramach ustanowionych w Banku procesów kontrolnych.

    2. Półroczne sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie Zarządu z działalności Banku przyjmuje Zarząd Banku.

    3. Roczne sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie Zarządu z działalności Banku jest przyjmowane przez Zarząd Banku, opiniowane przez Radę Nadzorczą oraz zatwierdzane przez Walne Zgromadzenie Banku.

    4. Informacje w zakresie objętym badaniem/przeglądem sprawozdania finansowego weryfikowane są przez biegłego rewidenta.

    § 6.

    Zasady zatwierdzania i weryfikacji Polityki

    1. Politykę i jej zmiany przyjmuje Zarząd oraz zatwierdza Rada Nadzorcza.

    2. Polityka podlega przeglądowi nie rzadziej niż raz w roku.

    3. Weryfikacja Polityki prowadzona jest w szczególności pod kątem rynkowych praktyk dotyczących ujawnień w zakresie adekwatności kapitałowej, zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, rozwoju metod zarządzania ryzykiem, zmiennych składników wynagrodzeń oraz oceny, czy publikowane przez Bank informacje są wyczerpujące ze względu na profil ryzyka Banku.

     
  • Osobami uprawnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu PKO Banku Hipotecznego S.A. („Bank”) są członkowie Zarządu lub prokurenci, zgodnie z zasadami reprezentacji ujawnionymi w rejestrze przedsiębiorców.

    W ramach zawierania umów dotyczących kredytów hipotecznych, bank reprezentują pracownicy sieci sprzedaży PKO Banku Polskiego SA na podstawie udzielonych pełnomocnictw. Lista osób upoważnionych do działania w imieniu banku znajduje się u doradcy kredytowego w każdym oddziale PKO Banku Polskiego S.A.

     
  • Wezwanie do złożenia dokumentów akcji

    komunikat  archiwalny z 2020-09-30 (ze starym adresem siedziby spółki oraz starym numerem wydziału Sądu Rejestrowego)

    PKO Bank Hipoteczny S.A. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa zarejestrowany w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000528469 („Spółka”), w związku z art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1798) wzywa akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki tj. ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa.

  • Lista podmiotów, które zawarły z PKO Bankiem Hipotecznym umowę związaną ze świadczonymi przez bank usługami bankowymi oraz podmiotów zajmujących się analityką Internetowego serwisu informacyjnego, z którymi współpracuje bank.

     

    PodmiotAdres
    PKO BANK POLSKI S.A. ul. Świętokrzyska 36, 
    00-116 Warszawa 
    PKO TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ S.A.ul. Chłodna 52, 
    00-872 Warszawa 
    PKO ŻYCIE TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ S.A. ul. Chłodna 52,
    00-872 Warszawa
    Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjnaal. Jana Pawła II 24,
    00-133 Warszawa
    Biuro Informacji Kredytowej S.A.ul. Zygmunta Modzelewskiego 77a
    02-679 Warszawa
    HFS  sp. z.o.o. spółka komandytowa ul. Sielska 6/12,
    60-129 Poznań
    Integro Group sp. z o.o. spółka komandytowaul. Dąbrowskiego 79A,
    60-529 Poznań
    ACONS sp. z o.o. spółka komandytowaul. Pańska 73,
    00-834 Warszawa
    Partner CRLS sp. z o.o. al. Powstańców Warszawy 1, lokal VI, Reguły,
    05-816 Michałowice
    Emmerson Evaluation Sp. z o.o. Al. Jana Pawła 27,
    00-867 Warszawa
    K2 Media S.A.ul. Domaniewska 44a,
    02-672 Warszawa
    Związek Banków Polskich (w zakresie funkcjonowania systemu AMRON)ul. Leona Kruczkowskiego 8,
    00-380 Warszawa
     
  • Pełne informacje o schemacie organizacyjnym PKO Bank Hipotecznego znajdują się w najnowszym raporcie okresowym

    Zgodnie z nimi podział kompetencji Zarządu prezentuje się następująco:


    WOJCIECH PAPIERAK Prezes Zarządu

    • odpowiedzialny za nadzór nad komórką audytu wewnętrznego oraz wykonywaniem funkcji kontroli, zarządzaniem: ryzykiem braku zgodności, ryzykiem utraty reputacji, obsługą prawną, zasobami ludzkimi, procesem powierzania usług podmiotom zewnętrznym w ramach outsourcingu oraz nad sprawami z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    Pozostałe pełnione funkcje:
    - Przewodniczący Komitetu Strategii i Inicjatyw Biznesowych
    - Przewodniczący Komitetu Zarządzania Aktywami i Pasywami
    - Przewodniczący Komitetu ds. Zielonych Listów Zastawnych
    - Zastępca Przewodniczącego Komitetu Ryzyka Operacyjnego i Jakości Danych.

     

    KATARZYNA KURKOWSKA- SZCZECHOWICZ Wiceprezes Zarządu

    • odpowiedzialna za nadzór nad emisją papierów wartościowych, pozyskiwaniem finansowania, komunikacją oraz nad tworzeniem i rozwojem oferty produktowej, działaniami w zakresie koordynacji sprzedaży produktów i nabywania wierzytelności kredytowych oraz procesem ich dalszej obsługi, funkcjonowaniem i efektywnością zasobów informatycznych.

      Pozostałe pełnione funkcje:
      -Zastępca Przewodniczącego Komitetu Strategii i Inicjatyw Biznesowych
      -Członek Komitetu Zarządzania Aktywami i Pasywami
      -Członek Komitetu Kredytowego
      -Członek Komitetu Ryzyka Operacyjnego i Jakości Danych
      -Członek Komitetu ds. Zielonych Listów Zastawnych.

      PIOTR KOCHANEK Wiceprezes Zarządu
    • odpowiedzialny za nadzór nad zarządzaniem wszystkimi rodzajami ryzyka dotyczącego działalności Banku, z wyłączeniem ryzyka braku zgodności i ryzyka utraty reputacji, nadzór nad procesem oceny zdolności kredytowej i ustalania bankowo-hipotecznej wartości nieruchomości oraz procesem restrukturyzacji i windykacji.

      Pozostałe pełnione funkcje:
      - Przewodniczący Komitetu Kredytowego
      - Przewodniczący Komitetu Ryzyka Operacyjnego i Jakości Danych
      - Zastępca Przewodniczącego Komitetu Zarządzania Aktywami i Pasywami
      - Zastępca Przewodniczącego Komitetu ds. Zielonych Listów Zastawnych
      - Członek Komitetu Strategii i Inicjatyw Biznesowych.

      MICHAŁ STĘPNIEWSKI Wiceprezes Zarządu
    • odpowiedzialny za nadzór nad sprawami z zakresu planowania finansowego i kontroli finansowej oraz sprawami z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej oraz rozliczania i potwierdzania transakcji skarbowych.

      Pozostałe pełnione funkcje:
      - Członek Komitetu Zarzadzania Aktywami i Pasywami
      - Członek Komitetu Strategii i Inicjatyw Biznesowych.

Wskaźnik referencyjny

Od wskaźnika referencyjnego zależy m.in. oprocentowanie Twojego kredytu. Poznaj go bliżej i dowiedz się:

  • kto tworzy i publikuje wskaźnik referencyjny?
  • co to jest rozporządzenie BMR?
  • jak w PKO Banku Hipotecznym S.A. postępujemy, gdy wskaźnik referencyjny się zmienia lub przestaje być opracowywany/publikowany?

 

  • To wartość, która staje się wskaźnikiem (stopy procentowej, walutowym, towarowym) stosowanym na rynkach finansowych - dowiedz się więcej na stronie KNF

  •  Wskaźnik referencyjny wykorzystywany jest do ustalania oprocentowania zmiennego w przypadku:

    • umowy finansowej (np. kredytu hipotecznego)
    • instrumentu finansowego (np. instrumentu pochodnego na stopę procentową)
    • pomiaru wyniku funduszu inwestycyjnego

    Na podstawie wskaźników referencyjnych:

    • banki wyznaczają oprocentowanie kredytów, lokat, produktów strukturyzowanych, papierów dłużnych i innych instrumentów finansowych
    • strony umów mogą określać swoje wzajemne zobowiązania i rozliczać transakcje
  • Administrator wskaźnika referencyjnego:

    • wyznacza wartość wskaźnika referencyjnego
    • ma obowiązek publikować bieżącą wartość wskaźnika referencyjnego oraz sposób jego wyznaczania
    • jest niezależny od banków i innych instytucji finansowych

    Zezwolenia na jego działalność wydają instytucje nadzorujące rynek finansowy w danym kraju.

    Administrator wskaźnika referencyjnego, zgodnie z rozporządzeniem BMR*, ma zezwolenie lub jest zarejestrowany, żeby prowadzić działalność, która polega na opracowywaniu wskaźników referencyjnych. Znajduje się też w rejestrze administratorów wskaźników referencyjnych, który prowadzi Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych („ESMA”):

    Rejestr ESMA administratorów wskaźników referencyjnych

    W Polsce administratorem wskaźnika referencyjnego jest np. GPW Benchmark S.A., podmiot nadzorowany przez Komisję Nadzoru Finansowego. GPW Benchmark jest administratorem wskaźników – WIBID i WIBOR oraz WIRON, które są zgodne z rozporządzeniem BMR.

     

    *Unijne rozporządzenie w sprawie wskaźników referencyjnych: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.Urz. Unii Europejskiej L 171/1 z dnia 29.6.2016 r.) zmienione Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/168 z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego niektórych walutowych wskaźników referencyjnych spot państw trzecich i wyznaczenia zamienników niektórych wskaźników referencyjnych, których opracowywania się zaprzestaje oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.Urz. Unii Europejskiej L 49/6 z dnia 12.2.2021)

  • Komisja Europejska opracowała standard wskaźników referencyjnych i wydała rozporządzenie, które w skrócie nazywamy rozporządzeniem BMR.

    Rozporządzenie BMR określa m.in.:

    • zasady i zakres metodologii opracowywania wskaźników
    • standard nadzoru nad administratorami wskaźników
    • proces udzielania zezwoleń, licencji i nadzoru administratorów wskaźników
    • obowiązki posiadania przez podmioty stosujące wskaźniki referencyjne planów awaryjnych, które należy uwzględniać w stosunkach umownych z klientami
  •  

    Nazwa wskaźnika i administrator Dokumenty dot. wskaźnika referencyjnegoMiejsce kwotowania wskaźnika
    WIBOR

    GPW Benchmark
    DokumentacjaGPW Benchmark - Strona główna

    Dane opóźnione

    Dane historyczne

     

  • Istotna zmiana lub zaprzestanie opracowywania wskaźnika referencyjnego

    Poznaj 2 rodzaje sytuacji awaryjnych:

    Kiedy reagujemy w sprawie wskaźnika referencyjnego?

    • Istotną zmianą wskaźnika referencyjnego jest zmiana, którą administrator wskaźnika referencyjnego uznał za istotną w metodzie, którą stosuje do wyznaczania wskaźnika.

    Administrator może zmienić sposób wyznaczania wskaźnika referencyjnego np. po jednym z cyklicznych przeglądów, wymaganych przez rozporządzenie BMR. Zmiana może też wynikać np. z wytycznych organu nadzoru.

    Co się wtedy dzieje?

    Zgodnie z rozporządzeniem BMR, jeżeli wystąpi istotna zmiana wskaźnika referencyjnego, administrator:

    • każdorazowo przeprowadza publiczne konsultacje
    • powiadamia o tym użytkowników wraz ze wskazaniem uzasadnienia takiej zmiany

    W banku działamy zgodnie z przyjętym planem awaryjnym.

    • Zaprzestanie opracowywania wskaźnika referencyjnego to sytuacja kiedy administrator wskaźnika referencyjnego zaprzestał lub zaprzestanie na stałe opracowywać i publikować dany wskaźnik referencyjny na skutek zdarzeń, o których mowa w rozporządzeniu BMR.

    Co się wtedy dzieje?

    Wskaźnik referencyjny przestaje być opracowywany i publikowany.

    W banku działamy zgodnie z przyjętym planem awaryjnym.

    Sprawdź zapisy „Sposobu postępowania w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego” poniżej.

    Zgodnie z rozporządzeniem BMR każda umowa zawierana po wdrożeniu w banku planu awaryjnego powinna posiadać postanowienia plan ten odwzorowujące. 

    Na podstawie planu awaryjnego przygotowaliśmy załączniki do umów zatytułowane „Sposób postępowania w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego”, które odwzorowują plan awaryjny w umowach, mając charakter tzw. klauzul awaryjnych.

    W skrócie: zgodnie z naszym planem awaryjnym, jeśli wskaźnik referencyjny:

    1. Zmieni się istotnie – kontynuujemy rozliczenia według wskaźnika referencyjnego uwzględniającego tę zmianę.
    2. Nie będzie opracowywany i publikowany – zastosujemy wg kolejności:
    • wskaźnik referencyjny wskazany w powszechnie obowiązujących przepisach prawa lub przez odpowiedni organ administracji publicznej
    • wskaźnik referencyjny wskazany przez instytucję nadzorującą lub bank centralny lub dotychczasowego administratora
    • bieżącą referencyjną (główną) stopę banku centralnego właściwego dla waluty danego wskaźnika referencyjnego

    Wybrany wskaźnik referencyjny powinien być możliwie zbliżony do dotychczasowego – tak aby ograniczyć zmianę oprocentowania. Żeby to osiągnąć zastosujemy tzw. korektę spreadu, którą wyznaczy  podmiot wskazujący nowy wskaźnik referencyjny. W sytuacji gdy zastosujemy bieżącą referencyjną stopę banku centralnego – my ustalimy korektę zgodnie z planem awaryjnym.

    ---

    Szczegóły znajdziesz w „Sposobie postępowania w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego”, który ma charakter tzw. klauzuli awaryjnej:

    1. Za istotną zmianę wskaźnika referencyjnego uznaje się zmianę, która zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. c Rozporządzenia została uznana przez administratora za istotną zmianę w stosowanej metodzie wyznaczania wskaźnika. W przypadku wystąpienia istotnej zmiany wskaźnika, administrator każdorazowo stosuje procedurę konsultacji i powiadamia o tym użytkowników za pośrednictwem prowadzonej strony internetowej wraz ze wskazaniem uzasadnienia takiej zmiany.
    2. Za zaprzestanie opracowywania wskaźnika referencyjnego uznaje się sytuację, w której zgodnie z art. 28 Rozporządzenia administrator zaprzestał lub zaprzestanie na stałe opracowywać i publikować dany wskaźnik referencyjny.
    3. Za tymczasowy brak publikacji wskaźnika referencyjnego uznaje się sytuację, gdy w okresie, w którym wskaźnik powinien być opracowywany
      i publikowany, jego wartość nie jest udostępniona przez administratora.
    4. W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w pkt 2, PKO Bank Hipoteczny S.A.:
    • przekazuje kredytobiorcy najpóźniej z nowym harmonogramem spłaty rat kredytowych dotyczącym okresu odsetkowego, na który to zdarzenie miało wpływ, informację o wystąpieniu zdarzenia istotnej zmiany wskaźnika referencyjnego stosowanego w Umowie, zgodnie z określonym w umowie sposobem przekazywania informacji,
    • stosuje, nie wcześniej niż od dnia wystąpienia zdarzenia, wskaźnik referencyjny uwzględniający istotną zmianę tego wskaźnika, zgodnie z oświadczeniem administratora,
    • umożliwia kredytobiorcy wcześniejszą spłatę całości zadłużenia wynikającego z Umowy, przy czym w tym przypadku odstąpi od obciążania kredytobiorcy kosztami prowizji i opłat bankowych, gdyby takie wynikały z Umowy.
    1. W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w pkt 3 PKO Bank Hipoteczny S.A.:
    • stosuje zamiennik wskaźnika referencyjnego nie wcześniej niż od dnia, w którym nastąpiło faktyczne zaprzestanie opracowywania wskaźnika, wskazany w powszechnie obowiązujących przepisach prawa lub wskazany przez właściwy organ administracji publicznej (wskaźnik referencyjny wskazany przez Komisję Europejską zgodnie z art. 23b Rozporządzenia albo wskaźnik referencyjny wskazany przez właściwy organ państwa członkowskiego zgodnie z art. 23c Rozporządzenia) wraz z dostosowaniem procesu ustalania oprocentowania i naliczania odsetek do charakteru nowego wskaźnika, w tym z uwzględnieniem korekty spreadu, jeżeli przepisy prawa lub organ administracji publicznej wymagają takiego dostosowania,
    • jeżeli nie wskazano zamiennika w sposób, o którym mowa w ppkt 1, stosuje się, nie wcześniej niż od dnia, w którym nastąpiło faktyczne zaprzestanie opracowywania wskaźnika, alternatywny wskaźnik referencyjny wskazany przez:
      1. odpowiedni organ nadzoru finansowego, sprawujący nadzór nad administratorem,
      2. bank centralny dla waluty, dla której ustalany był wskaźnik referencyjny,
      3. administratora

    wraz z dostosowaniem procesu ustalania oprocentowania i naliczania odsetek do charakteru nowego wskaźnika, w tym z uwzględnieniem korekty spreadu, jeżeli powszechnie obowiązujące przepisy prawa lub podmioty wskazane w ppkt 2 lit. a-c, wymagają takiego dostosowania,

    • jeżeli nie wskazano zamiennika lub alternatywnego wskaźnika w sposób, o którym mowa w ppkt 1-2, PKO Bank Hipoteczny S.A. wprowadza nie wcześniej niż od dnia, w którym nastąpiło faktyczne zaprzestanie opracowywania wskaźnika jako wewnętrzną stopę procentową i stosuje w rozliczeniach z klientami bieżącą referencyjną (główną) stopę procentową banku centralnego właściwego dla danej waluty i wskaźnika, skorygowaną o średnią arytmetyczną z różnic, jakie występowały pomiędzy wskaźnikiem referencyjnym, którego dotyczy zdarzenie, a wyżej wymienioną stopą procentową banku centralnego, publikowanymi w dni robocze w okresie 6 miesięcy poprzedzających wystąpienie zdarzenia; przez „skorygowanie” należy rozumieć podwyższenie stopy banku centralnego o wartość średniej arytmetycznej (ustalonej w sposób, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym) jeżeli wartość tej średniej jest dodatnia, albo obniżenie stopy banku centralnego o wartość średniej arytmetycznej (ustalonej w sposób, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym) jeżeli wartość tej średniej jest ujemna,
    • przekazuje kredytobiorcy najpóźniej wraz z nowym harmonogramem spłaty rat kredytowych, informację o zastosowaniu zamiennika lub alternatywnego wskaźnika referencyjnego lub wewnętrznej stopy procentowej stosowanej w rozliczeniach z klientami, określonych w sposób, o którym mowa w ppkt 1-3,
    • umożliwia kredytobiorcy zawarcie aneksu do Umowy wprowadzającego alternatywny wskaźnik referencyjny lub zamiennik lub wewnętrzną stopę procentową stosowaną w rozliczeniach z klientami określone w sposób, o którym mowa w ppkt 1-3,
    • umożliwia kredytobiorcy wcześniejszą spłatę całości zadłużenia wynikającego z Umowy, przy czym w tym przypadku odstąpi od obciążania kredytobiorcy kosztami prowizji i opłat bankowych, gdyby takie wynikały z Umowy.
    1. W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w pkt 4, PKO Bank Hipoteczny S.A. do ustalenia oprocentowania na kolejny okres obowiązywania wskaźnika stosuje ostatnią dostępną publikowaną wartość wskaźnika referencyjnego.

     

    Co jeżeli moja umowa nie zawiera „Sposobu postępowania…”? 

    Aneksy dot. kredytu hipotecznego – plan awaryjny otworzy się w nowym oknie

     

    Zmiany wskaźników - bieżące informacje

    W PKO Banku Hipotecznym na bieżąco monitorujemy działania instytucji regulujących i nadzorujących wskaźniki – krajowych i zagranicznych i dostosowujemy się do wymogów rozporządzenia BMR

    Reforma wskaźników w Polsce

    Pierwsze decyzje dotyczące wycofania wskaźników WIBOR i WIBID zapadły w lipcu 2022 r. To wtedy opublikowano ustawę, która zapoczątkowała reformę wskaźników w Polsce (ustawę o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom).

    Powołana została Narodowa Grupa Robocza ds. reformy wskaźników referencyjnych (NGR), której prace mają na celu zapewnienie wiarygodności, przejrzystości i rzetelności opracowywania i stosowania nowego wskaźnika referencyjnej stopy procentowej.

    27 września 2022 r. Komitet Sterujący NGR przyjął Mapę Drogową określającą harmonogram działań, których celem jest zastąpienie wskaźnika referencyjnego WIBOR wskaźnikiem WIRON zgodnie z rozporządzeniem BMR. 25 października 2023 r. KS NGR podjął decyzję o zmianie maksymalnych terminów realizacji Mapy Drogowej i wskazał finalny moment konwersji na koniec 2027 r.

    Informacje dotyczące prac NGR znajdziesz poniżej:

    Prace narodowej grupy roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych - Komisja Nadzoru Finansowego (knf.gov.pl)

Aneksy dot. kredytu hipotecznego – plan awaryjny

W Unii Europejskiej obowiązuje rozporządzenie BMR, które dotyczy wskaźników referencyjnych. Zgodnie z art. 28 ust. 2 tego rozporządzenia plany określające działania w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego powinny być odzwierciedlone w umowach z klientami. Zapis ten dotyczy instytucji, które stosują wskaźniki referencyjne, czyli także naszego banku. 

  • Klientom, którzy nie mają takich zapisów w umowie, proponujemy podpisanie bezpłatnego aneksu do umowy kredytu hipotecznego.

    Aneks wprowadza  który określa, jakie działania podejmiemy, jeśli wskaźnik referencyjny przestanie być opracowywany albo zostanie istotnie zmieniony przez jego administratora.

    To ważne, bo od wskaźnika referencyjnego WIBOR zależy wysokość oprocentowania kredytu hipotecznego.

    Jeśli podpiszesz aneks, to „Sposób postępowania…” stanie się integralną częścią Twojej umowy.

  • Online lub w oddziale. Jeśli nie masz dostępu do iPKO, możesz zadzwonić do oddziału PKO Banku Polskiego S.A. i umówić się na podpisanie aneksu w placówce.

    Jeśli nie zdecydujesz się na podpisanie aneksu, to gdy wskaźnik nie będzie opracowywany i publikowany przez administratora wskaźnika referencyjnego oraz gdy powszechnie obowiązujące przepisy prawa nie wskażą zamiennika wskaźnika referencyjnego – oprocentowanie Twojego kredytu ustalimy na podstawie ostatniego dostępnego notowania dotychczasowego wskaźnika referencyjnego i marży ustalonej w zawartej z Tobą umowie kredytu.

    W takim przypadku umożliwiamy też przedterminową spłatę kredytu bez dodatkowych opłat.

    Te informacje są aktualne na dzień ich publikacji. Informacje mają charakter ogólny. Bank postąpi zgodnie z obowiązującymi w danym momencie przepisami prawa i zgodnie z zawartą z klientem umową kredytu.

  • Aneks dot. planu awaryjnego to dokument, który wprowadza do umowy kredytu zapisy dotyczące działań banku na wypadek istotnej zmiany lub zaprzestania publikacji wskaźnika referencyjnego, tj. wprowadza do umowy kredytu „Sposób postępowania w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego” obowiązujący w banku, tzw. plan awaryjny.

    W ,,Sposobie postępowania…” określamy, co zrobimy, jeśli wskaźnik referencyjny przestanie być opracowywany albo zostanie istotnie zmieniony przez jego administratora. Od wskaźnika referencyjnego WIBOR zależy wysokość oprocentowania Twojego kredytu.

  • W Unii Europejskiej obowiązuje rozporządzenie BMR, które dotyczy wskaźników referencyjnych. Zgodnie z art. 28 ust. 2 tego rozporządzenia plany określające działania w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego powinny być odzwierciedlone w umowach z klientami.

    Podpisanie aneksu pozwoli Ci uregulować w umowie kredytu sposób postępowania banku w przypadku zajścia zdarzenia określonego w planie awaryjnym.

    Jeśli wystąpi zdarzenie przewidziane w planie awaryjnym, postąpimy zgodnie z zapisami Twojej umowy.

  • Podpisanie aneksu jest dobrowolne.

  • Podpisanie aneksu, który wprowadza „Sposób postępowania w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego”, ma zagwarantować Ci standard postępowania banku w tych sytuacjach. Aneks uzupełnia zapisy umowy, które są wiążące dla obu stron.

  • Aneks wprowadzi do umowy kredytu sposób postępowania w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego. Jeżeli nie zajdzie zdarzenie opisane w Sposobie postępowania, aneks nie wpłynie na obsługę Twojego kredytu. marża i inne warunki umowy nie zmienią się.

    Jeśli podpiszesz aneks, to „Sposób postępowania…” stanie się integralną częścią Twojej umowy.

  • Jeśli nie zdecydujesz się na podpisanie aneksu, to gdy wskaźnik nie będzie opracowywany i publikowany przez administratora wskaźnika referencyjnego oraz gdy powszechnie obowiązujące przepisy prawa nie wskażą zamiennika wskaźnika referencyjnego – oprocentowanie Twojego kredytu ustalimy na podstawie ostatniego dostępnego notowania dotychczasowego wskaźnika referencyjnego i marży ustalonej w zawartej z Tobą umowie kredytu.

    Umożliwimy też przedterminową spłatę kredytu bez dodatkowych opłat.

  • Zawarcie aneksu nie wpływa na wysokość raty kredytu hipotecznego do momentu wystąpienia zdarzeń opisanych w „Sposobie postępowania…”. Aneks, który proponujemy, określa sposób postępowania na wypadek, gdyby wskaźnik referencyjny określony w Twojej umowie uległ istotnej zmianie w stosowanej przez administratora metodzie wyznaczania wskaźnika lub przestał być publikowany.

    Zmiana może spowodować zarówno spadek wysokości rat, jak i ich wzrost.

    Jeśli wystąpią te zdarzenia, to wysokość rat może, ale nie musi się zmienić.

    Raty kredytu spłacasz tak jak dotychczas, zgodnie z zawiadomieniem o wysokości raty, które od nas otrzymujesz. 

  • Marża kredytu nie zmieni się w związku z zawarciem aneksu ani w przypadku istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego.

  • Jeśli wystąpią zdarzenia, które opisujemy w „Sposobie postępowania…”, to wysokość rat może, ale nie musi się zmienić. Zmiana może spowodować zarówno spadek wysokości rat, jak i ich wzrost.

  • Gdy wskaźnik referencyjny nie będzie opracowywany i publikowany – zastosujemy inny dostępny wskaźnik referencyjny według kolejności określonej w „Sposobie postępowania…”, w przypadku WIBOR będzie to:

    • wskaźnik wskazany w powszechnie obowiązujących przepisach prawa lub wskazany przez właściwy organ administracji publicznej,
    • wskaźnik wskazany np. przez Komisję Nadzoru Finansowego („KNF”), Narodowy Bank Polski („NBP”) lub dotychczasowego administratora,
    • stopa referencyjna NBP.

    Aby ograniczyć zmianę oprocentowania w takiej sytuacji stosuje się korektę spreadu. Dla dwóch pierwszych podpunktów taką korektę może określić podmiot, który wskazuje wskaźnik. Dla ostatniego podpunktu korektę wyznacza bank. Szczegółowe zasady naliczania korekty znajdziesz w „Sposobie postępowania…”.

  • Aneks możesz podpisać:

    • online - jeśli wszyscy kredytobiorcy mają dostęp do iPKO (przejdź do Moje sprawy –> Wnioski i umowy -> Umowy i potwierdzenia –> Aneks - kredyt hipoteczny)
    • w oddziale

    Za podpisanie aneksu nic nie zapłacisz.

  • Podpisanie aneksu jest dobrowolne. Aneks, aby był uznany za zawarty, muszą podpisać wszyscy kredytobiorcy i bank.

  • Aneks obowiązuje od momentu podpisania przez obie strony tj. zarówno przez wszystkich współkredytobiorców, jak i bank.

  • Za aneks nic nie zapłacisz.

  • Aneks, aby był uznany za zawarty, muszą podpisać wszyscy kredytobiorcy i bank.

  • Tak, jeśli ma odpowiednie pełnomocnictwo.

  • Aneks muszą podpisać wszyscy kredytobiorcy. Mogą to zrobić w iPKO (jeśli wszyscy kredytobiorcy mają dostęp do iPKO) albo w oddziale banku.

  • Wszyscy kredytobiorcy muszą podpisać aneks w ten sam sposób.

  • Wszyscy kredytobiorcy muszą podpisać aneks w tym samym dniu.

  • Podpisanie aneksu jest dobrowolne.

    Jeśli nie zdecydujesz się na podpisanie aneksu, to gdy wskaźnik nie będzie opracowywany i publikowany przez administratora wskaźnika referencyjnego oraz gdy powszechnie obowiązujące przepisy prawa nie wskażą zamiennika wskaźnika referencyjnego – oprocentowanie Twojego kredytu ustalimy na podstawie ostatniego dostępnego notowania dotychczasowego wskaźnika referencyjnego i marży ustalonej w zawartej z Tobą umowie kredytu.

    Umożliwimy też przedterminową spłatę kredytu bez dodatkowych opłat.

  • Na podpisanie aneksu masz 60 dni. Jeśli minie ten termin, a zdecydujesz się na podpisanie aneksu, daj nam znać.

  • Aneks możesz podpisać także w trakcie 5-letniego okresu obowiązywania stałej stopy.