Częstym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę m.in. klientów banków jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania (np. policjantem).
Na czym polega ten rodzaj oszustwa?
- Numer telefonu, z którego dzwonią oszuści może wyświetlać się jako prawidłowy numer telefonu firmy lub instytucji.
- Oszuści mogą prosić np. o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej, a potem o kod SMS, żeby wejść na Twoje konto i wykonać z niego przelew.
- Oszuści nakłaniają przez telefon do zainstalowania dodatkowego oprogramowania lub aplikacji.
- Oszust (w większości przypadków) nie będzie chciał zweryfikować swojej tożsamości (dowiedz się, jak zweryfikować pracownika banku w Twojej aplikacji IKO).
Powód prośby oszusta o podanie poufnych danych może być różny np. awaria systemów, prowadzone przez policję śledztwo czy zagrożenie utraty pieniędzy.
Prosimy o zwracanie uwagi na takie połączenia i zapoznanie się z dodatkowymi informacjami na stronie PKO BP: więcej o bezpieczeństwie Twoich finansów.